Julafton.

 Då har det blivit julafton och spontant så känner jag att det är skönt att få vara ledig från jobb. Dom senast åren har jag ofta jobbat just på julafton. Jag har inget emot det egentligen. Om jag får välja så jobbar jag gärna julafton om jag sen får vara ledig nyår och den helgen istället. Så har det ofta varit tidigare, men i år är det kanske bättre. Jag är ledig på nyårsafton också. Jag ska sen upp och jobba dagen efter så jag kan ju ändå inte göra så mycket med min ledighet. Samma är det med denna helgen. Jag jobbar en del i mellandagarna, så jag kan inte göra överdrivet mycket annat ändå. 
 
Julafton är annars en dag som jag har lite blandade känslor kring. Jag gillar att tänka tillbaka på tidigare år och vad jag har gjort på julafton. I barndomen har jag många fina minnen just från jul och jag kan nog ärligt säga att många vuxna tog hand om mig under just julhelgen och såg till att jag fick en bra jul som alla barn borde få ha under hela sin uppväxt. Tyvärr finns det väl för många barn som inte upplever någon bra jul.   
 
Jag kan tänka mig att många barn tvingas uppleva att tex deras pappa dricker för mycket, blir arg och i värsta fall kanske slår mamman. Det finns ju också många barn som har skilda föräldrar och kanske känner av att föräldrarna bråkar om dem och man vet kanske inte ens var man är välkommen på jul. Oavsett vad det bråkas om så tycker man ofta som barn att det är ens eget fel och man lägger lätt skulden på sig själv. För som barn tycker man ju om både sin mamma och pappa. Jag vet att många föräldrar i denna situation har svårt att släppa stoltheten och bara göra det som är bäst för barnen. Av allt jag känner till kring detta så tycker jag att jag märker av detta ego  tok för ofta och, speciellt kring jul. Det gör mig väldigt ledsen. 
 
För min egen del så känner jag ändå att jag ofta har haft en bra jul. Det enda sorliga jag kan komma på det är att min mormor dog på julafton och det var en person som stod mig nära och som ofta såg till att jag som barn fick just den där julaftonen som alla barn borde få uppleva. Detta med att min mormor dog just denna dagen kommer upp i mitt minne varje jul. Jag varken kan eller vill sluta tänka på henne.
 
Jag tycker annars det är mysigt med julafton. Varje år ser jag till att jag har mycket mat hemma på julhelgen. Det skulle väldigt sorgligt om jag sitter utan mycket mat på julafton. Jag har däremot inget emot att sitta själv på julafton. Det känner jag i alla fall mig inte ledsen över. Jag brukar också kolla mycket på TV på julafton. Är jag hemma så missar man ju aldrig: Kalle Anka, Karl-Bertil Jonsson och Svensson, Svensson. Denna julafton kommer det ju också att vara Jul med Astrid Lindgren på TV. Filmen: "Tomten är far till alla barnen"  Kommer väl som kvällsfilm idag. Så julafton 2023 kommer jag att minnas som en mysig jul i min ensamhet. 
  (null)
 
Hoppas ni alla får en fin julhelg. God Jul!
 
  (null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
 
 





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback
Design by Amandah Thunberg

EXEGGUTOR.SE