Du får "ligga" runt hur mycket du vill !

En av tre ungdomar svarar i en undersökning att de sällan eller aldrig ser till att använda kondom när dom har sex.

 Var fjärde kille i åldern 20-24 år riskerar hellre att dra på sig en sexuellt överförbar sjukdom än att avstå från sex om det inte finns någon kondom tillgänglig.

Vad är de som får så många att "skippa" kondomen ? Förra året drabbades tex nära 500 personer av HIV och  nära 40.000 personer förra året smittades av klamydia. Nationella hivrådet ska mot bakrund av detta nu satsa stort på en informations kampanjer. Allt detta och hur mycket mer som helst kan man läsa på DN debatt idag.

 

I mitt liv har jag hört vikten av att använda kondom. Könssjukdommar är inget som går över på en gång om man väl har fått en. HIV är inget som går att bota de dör folk av. Jag har själv aldrig haft och jag har ingen erfarenhet av dessa sjukdommar. Jag har klarat mig och de är jag inget annat än glad för. Detta trots att mycket har hänt på fyllan....

 

I skolan började all denna information. De jag minns att min lärare sa var att om man inte använder kondom så kan de bli barn och de var väl inget som jag inte visste. Men jag kopplade direkt med att även tillfällig sex kan göra att de blir barn och då kanske man sätter ett barn till världen som man egentligen inte vill ha. De kan bli flera hundra tusen kroner i underhåll under en 18 års period. Kommer man inte överens med sin sexpartner så kan de ju bli jobbigt och dyrt under en väldigt lång period.


Denna t-shirt fixade vi som en "avslunings-grej" i 9:an. De tyckte man då var en anledning till att använda "gummi" 


Jag är inte emot att man har många sexpartner's. Ingen ska bry sig om hur många man har eller har haft. De är ingen skillnad om du är kille eller tjej. Gammal eller ung. Man får pippa hur mycket  man vill och med hur många som helst så länge alla är med på de sker på lika villkor. Du får aldrig skada någon.

Fast vill du minska riskerna hur mycket som helst så tycker jag nog att man ska använda kondom. Visst finns de undantag som när båda vill ha barn tex. Men man får verkligen leva med konsekvenserna eller kanske dö av de för att man inte använder kondom.
Och de är inte mycket skönare utan kondom som de säkert gör ont att få en sexuellt en könssjukdom



Kram på er....





tobbe
05 May, kl. 20:38 | Blogg;

Bra inlägg danne!



det är viktigt att någon belyser problematiken. genom din förnyfftiga blogg med "glimten i ögat" är du en förebild för dagens unga!!!!!!



Och alla unga därute: för sista gången, det gör inte ondare med kondom!

Lisa
05 May, kl. 08:32 | Blogg; http://www.skruvarlosa.blogspot.com

En sån tröja har alla 9:or på min skola :O

Belinda
07 July, kl. 00:51 | Blogg;

Du borde lägga upp detta inlägget igen! Då jag tror många ungdomar läser detta och blir inspirerade av att själva använda kondomer!

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback
Design by Amandah Thunberg

EXEGGUTOR.SE